Het spoor is een enigszins vreemde eend in de bijt als het gaat om onderhoud. Specifieke eigenschappen van het spoor zijn dat:
- onderhoud bijna altijd 's nachts plaats vindt
- de veiligheid boven alles gaat (ongewenste onkruid en plantengroei kan gevaar opleveren voor het treinverkeer)
- het Nederlandse spoor een enorme beheersoppervlakte beslaat
- er eigenlijk maar een beheerder is (Prorail) die met verschillende aannemers samenwerkt
Om die redenen is voor het spoor een uitzonderingspositie gecreëerd in het algemene verbod op het gebruik van chemische onkruidbestrijdings- en gewasbeschermingsmiddelen.
Vanwege de unieke positie die Prorail op het spoor inneemt, is de beschikbare online informatie over onkruidbeheer en gewasbescherming op en rond het spoor op het moment nagenoeg nihil. Nederlandse Spoorwegen en Prorail zijn zich echter bewust van hun verantwoordelijkheid als 'groot groen bezitter' en hebben duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Bovendien verwacht de Rijksoverheid ondanks de uitzondering ook van hen extra inzet voor het verder terugdringen van chemische gewasbescherming en onkruidbestrijding. Zodra hierover meer bekend is, wordt die informatie hier geplaatst.